ECE REGLEMENTET
VAD INNEBÄR ECE-REGLEMENTET?
All belysning till bilen inklusive extraljus måste sedan 1/1 2005 vara EU-godkända. Har du en bil som är äldre än 1/1 2005 kan man hävda att extraljusen monterats innan dess, reglerna gäller inte retroaktivt. Men det är upp till var och en hur man förhåller sig till bestämmelserna.
E-märkningen gäller både armatur med ljuskälla samt kringutrustning, allt ska vara e-märkt som helhet. E-märkningen anger inte bara ett godkännande ljusmässigt, utan också vad det är godkänt som. Bara för att en lampa är E-godkänd så kan man inte använda den till vad som helst. Felaktig kombination är olaglig. Tex. en E-märkt sidomarkeringslampa kan inte användas som ett främre positionsljus, där får enbart en E-märkt godkänd positionsljuslampa användas.
E-märkningen intygar alltså att belysningen är anpassad för rätt ändamål. Tex. kan de mest extrema extraljusen ej vara godkända på grund av att de har passerat gränsen för vad som är rimligt. Ljuset kan vara så oerhört skarpt och råkar man blicka in i en sådan på för nära håll finns risk för ögonskador. Ingen vill möta en bil med sådana ljus tända på ett backkrön. Det är därför lampor med den här räckvidden inte är E-märkta, det vill säga inte godkända. Även om de ändå säljs och används av långtradare, rallybilar och bilister i de norra delarna av landet.
Ej E-märkta billampor får alltså enligt lag ej användas i trafik. I praktiken är det dock sällan trafikpolisen har några synpunkter på E-märkningen eftersom vi i Sverige inte räknar referenstal och kan ha hur många extraljus vi vill.